Η Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη στιγμή για τη προστασία του πλανήτη και την αντιστροφή της ασύστολης εκμετάλλευσης των πόρων του με τρόπο που τον βλάπτουν. Στο πλαίσιο αυτό είναι ενθαρρυντική η αφοσίωση των μεγάλων κρατών της γης στο στόχο που τέθηκε. Η Κίνα, η Ινδία και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν προγραμματίσει φιλόδοξα προγράμματα για τον περιορισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Με την πενιχρή συμβολή της Ρωσίας και το πισωγύρισμα των Ηνωμένων Πολιτειών, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναλαμβάνει τα ηνία ως ηγέτης των δημοκρατικών κρατών του κόσμου για την επιτυχία της Συμφωνίας. Το 25% των εκπομπών CO2 στην ΕΕ οφείλεται στις μεταφορές. Ποια είναι, λοιπόν, τα σχέδια της Ένωσης και του κόσμου για την πράσινη μεταμόρφωση του τοπίου των μεταφορών προς όφελος του πλανήτη;

Νομοθεσία στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένας τύπος αυτοκινήτων τα οποία δε χρησιμοποιούν βενζίνη, ντίζελ ή πετρέλαιο. Εξαρτώνται μόνο στη φόρτισή τους με ηλεκτρικό ρεύμα. Σε συνδυασμό με την αλλαγή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όπως η ηλιακή ακτινοβολία και η εκμετάλλευση των ανέμων, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα καθίστανται τα μόνα στο είδος τους φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Η παραγωγή ηλεκτροκίνητων ενισχύθηκε, όχι μόνο από τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, αλλά και από το σκάνδαλο εκπομπών καυσαερίων της Volkswagen (Dieslegate) το 2016. Μετά την εξαπάτηση κρατών και των πελατών τους, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες και όχι μόνο η Volkswagen, υπέστησαν μια τρομερή πτώση ως προς την εμπιστοσύνη που έδειχναν οι καταναλωτές. Η λύση, λοιπόν, ήταν η μείωση τιμών ή η στροφή προς την καινοτομία των ηλεκτρικών. Την καινοτομία αυτή είδε ως ευκαιρία η αμερικανική Tesla, η οποία αποτελεί κολοσσό στην παραγωγή ηλεκτροκινήτων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η πίεση περιβαλλοντικών οργανώσεων και πολλών ευρωβουλευτών μετά το Dieselgate οδήγησε στη σύσταση από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενός νομοσχεδίου για την απαίτηση περαιτέρω μειώσεων εκπομπών καυσαερίων από τα ντιζελοκίνητα κατά 30% έως το 2030 σε σχέση με το επίπεδο που είχε τεθεί για το 2020. Πολλοί Σοσιαλδημοκράτες και Πράσινοι ευρωβουλευτές πίεσαν την Κομισιόν να επιβάλει υποχρεωτικές ποσοστώσεις παραγωγής ηλεκτροκίνητων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο με πίεση της Γερμανίας και λομπιστών των εταιρειών, η διάταξη αυτή δε συμπεριλήφθη στο νομοσχέδιο. Προβλέπεται, εντούτοις, οικονομική επιδότηση για όσους προτιμούν ηλεκτροκίνητα και οικονομικά πλεονεκτήματα για βιομηχανίες που παράγουν μεγάλο ποσοστό ηλεκτροκίνητων. Παράλληλα, η ΕΕ αποφάσισε να χρηματοδοτήσει με 800 εκατομμύρια ευρώ την δημιουργία χιλιάδων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλα τα κράτη μέλη και να διαθέσει 200 εκατομμύρια για έρευνα για την βελτίωση της απόδοσης των μπαταριών των αυτοκινήτων.

Παγκόσμιος ανταγωνισμός

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει μείνει, όμως, πίσω. Ήδη στην Κίνα υπάρχει σχετική νομοθεσία που επιβάλλει στις βιομηχανίες ποσοστώσεις παραγωγής ηλεκτροκινήτων και προβλέπει πως η χώρα θα έχει τουλάχιστον 7,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα επόμενα 10 χρόνια. Από την άλλη, στην Κίνα υπάρχουν σήμερα 400 διαφορετικά είδη ηλεκτροκινήτων, ενώ στην Ευρώπη μόλις 6. Αν αναλογιστεί κανείς τον πληθυσμό των δύο, η Κίνα έχει ναι μεν τριπλάσιο πληθυσμό από αυτόν της ΕΕ, αλλά παράγει 66 φορές περισσότερα ηλεκτροκίνητα από ότι η ΕΕ. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα τόσων μοντέλων και η συνεχής έρευνα πάνω στην απόδοση των μπαταριών δείχνει πως ο στόχος των 7,5 εκατομμυρίων ηλεκτροκινήτων θα ξεπεραστεί με πολύ μεγαλύτερο αριθμό. Η Ινδία, από την άλλη, έχει προχωρήσει σε νομοθέτηση για καθολική παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030. Ενδεικτικό είναι, επίσης, πως αμερικανική εταιρία δημιούργησε διθέσιο ηλεκτροκίνητο σε μόλις 3 μέρες με χρήση 3D εκτυπωτή και τιμή πώλησης γύρω στα 7.500 δολάρια.

Είναι σαφές πως τα αλματώδη βήματα που κάνει η Ευρώπη στο εσωτερικό της, είναι πολύ μικρά σε σχέση με τα πεπραγμένα των δύο χωρών που αποτελούν το ⅓ του παγκοσμίου πληθυσμού. Η επιβράδυνση των αλλαγών προκαλείται, όπως προαναφέρθηκε, κυρίως από τη Γερμανία. Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον πυρήνα της γερμανικής οικονομίας και έχει επιτρέψει στη χώρα να ηγηθεί της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο. Θα ήταν θανατηφόρο για τη Γερμανία να αλλάξει τα δεδομένα για τις βιομηχανίες της χώρας τόσο δραστικά. Το κεφάλαιο που απαιτείται σε συνδυασμό με το επιστημονικό ανθρώπινο δυναμικό που χρειάζεται μια τέτοια μετατροπή είναι πολύ μεγάλο αν γίνει σε μικρό χρονικό διάστημα.

Το ευρωπαϊκό στοίχημα

Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει όμως. Οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει ήδη να αναπτύσσουν ηλεκτροκίνητα μοντέλα και μόλις πριν ένα μήνα ένα γερμανικό δικαστήριο επέτρεψε στις πόλεις να επιβάλλουν απαγόρευση κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων σε αυτές, όταν το κρίνουν σκόπιμο (σε μέρες υψηλής ρύπανσης κτλ). Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται ήδη στο Λονδίνο και το Παρίσι. Οι δύο αυτές πόλεις, μάλιστα έχουν θέσει στόχο να απαγορεύσουν εντελώς τα ντιζελοκίνητα στις πόλεις τους. Οι Βρυξέλλες προβλέπουν κάτι παρόμοιο, καθώς και την πρόβλεψη δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε μέρες υψηλής περιβαλλοντικής ρύπανσης. Το παράδειγμα αυτό σκέφτεται να ακολουθήσει η Γερμανία που ήδη επεξεργάζεται σχέδιο το οποίο θα υπολογίζει το κόστος δωρεάν μετακινήσεων στη χώρα. Η Δήμαρχος του Παρισιού, επίσης, ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες πως επεξεργάζεται σχέδιο για την δωρεάν μετακίνηση στα δημόσια μέσα της πόλης. Η Αθήνα παρέχει ένα παρόμοιο πλαίσιο ελέγχου των αυτοκινήτων με την καθιέρωση του δακτυλίου μέσα στην πρωτεύουσα, ωστόσο στη χώρα μας ο ελεγκτικός μηχανισμός είναι τρομερά αδιάφορος.

Είναι πράγματι θαυμάσια η βούληση πολλών πόλεων και κυβερνήσεων για αλλαγή, αλλά η επιβράδυνση από πλευράς Γερμανίας μπορεί να αποδειχθεί μοιραία για την κυριαρχία της στην αγορά. Η τρομερή δύναμη της Κίνας στα ηλεκτροκίνητα και η συνεχής είσοδος νέων Tesla στην Ευρώπη, ίσως αποδειχτούν τροχοπέδη για τη δεσπόζουσα θέση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη. Το κενό αυτό θέλει να εκμεταλλευτεί η Πολωνία η οποία έχει θέσει ως στόχο την κυκλοφορία τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου ηλεκτροκίνητων στα επόμενα 7 χρόνια και τη δημιουργία 6.400 σταθμών φόρτισης στην επικράτειά της.

Το μοναδικό πρόβλημα για την κυριαρχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά είναι η απόδοση της μπαταρίας τους που σήμερα τους επιτρέπει να κυκλοφορούν για κατ’ εξακολούθηση λιγότερο από 500 χιλιόμετρα. Τα νέα δεδομένα, ωστόσο, δίνουν την εντύπωση και αισιοδοξία πως το στοίχημα της μπαταρίας θα κερδηθεί σε λίγα χρόνια. Οι στατιστικές δείχνουν πως από το 2035 τα ηλεκτροκίνητα θα ξεπεράσουν το 50% των αυτοκινήτων της αγοράς. Όσο η Ευρώπη φοβάται να κάνει ένα τεράστιο βήμα για την ανάπτυξη και ώθησή τους από ευρωπαϊκές εταιρείες, ας είμαστε σίγουροι πως τα επόμενα 10 χρόνια θα έχουμε αγοράσει ένα σύγχρονο Made in China αυτοκίνητο και όχι ένα μάλλον ξεπερασμένο Made in Germany.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here