Το τέταρτο τρίμηνο (Q4) του 2017 το Facebook ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των ενεργών χρηστών ανά ημέρα έχει μειωθεί σε μερικές βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ. Η COO Sheryl Sandberg σημείωσε:

“In the US and Canada, these changes contributed to a DAU decline of 700,000 compared to Q3. We don’t see this as an ongoing trend, but we do anticipate that DAU in this region may fluctuate given the relatively high penetration level.”

To Facebook έχει πρόβλημα με τις εφαρμογές μηνυμάτων.

Το Facebook απέδωσε την πτώση στις αλλαγές που έγιναν, για την βελτίωση του περιεχομένου που λαμβάνουν οι χρήστες, καθώς και στον περιορισμό τάσεων όπως το ψεύτικα νέα (fake news). Παρόλο που οι εν λόγο αλλαγές είχαν σαφές αντίκτυπο υπάρχει ένας μεγαλύτερος και πιο βασικός λόγος που τροφοδοτεί τη μείωση: To Facebook έχει πρόβλημα με τις εφαρμογές μηνυμάτων.

Η ψηφιακή επαφή εκτυλίσσεται σε τρεις φάσεις. Πρώτα εμφανίστηκαν οι ιστοσελίδες, έπειτα τα κοινωνικά δίκτυα και τώρα οι εφαρμογές μηνυμάτων, οι οποίες συνολικά απαριθμούσαν 7,7 δις ενεργούς χρήστες, ανά μήνα, στο τέλος του 2017. Αυτός ο αριθμός ήταν 6,6 για το 2016 και 5.5 για το 2015. Πρόκειται για ένα θηριώδη τομέα που συνεχίζει και αυξάνεται με σταθερό ρυθμό.

Όταν ο τομέας άρχισε να αναδύεται το Facebook θα μπορούσε να είχε κρατήσει αμυντική στάση. Αντ΄ αυτού άλλαξε ριζικά τη λειτουργία του. Ως αποτέλεσμα το Facebook είναι πλέον ο παγκόσμιος ηγέτης στο χώρο με 49% μερίδιο αγοράς το 2017 από 43%  το 2016 και 41% το 2015. Η μετάβαση έγινε τόσο καλά που το 77% του κοινού πλέον χρησιμοποιεί τουλάχιστον μία εφαρμογή μηνυμάτων. Όμως το πρόβλημα με τις εφαρμογές μηνυμάτων είναι ότι κανείς δεν έχει καταφέρει ακόμα να τις κάνει κερδοφόρες. Αυτό αποτελεί ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα για το Facebook καθώς όσο περισσότερο χρόνο περνάνε οι χρήστες στις εφαρμογές μηνυμάτων τόσο χαμηλότερη γίνετε η απόδοση κερδών από τις διαφημίσεις. Οπότε όσο δημοφιλέστερα γίνονται το Instagram και το WhatsApp, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στους ενεργούς χρήστες του Facebook, τόσο το χειρότερο για το Facebook.

Προς το παρών το Facebook μπορεί να απορροφήσει το πλήγμα λόγο των εσόδων του από τις διαφημίσεις. Τα διαφημιστικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 26% στο Q4 από το Q3, μια τάση που έχει συνεχιστεί για πάνω από ένα χρόνο. Γι’ αυτό το Facebook επέμεινε τόσο κατά την ανακοίνωση των κερδών του στις αλλαγές που έγιναν σχετικά με τις διαφημίσεις ώστε να αυξήσει τις χρεώσεις τις. Προς το παρόν αυτό θα κρύψει το αντίκτυπο της μετάβασης στις εφαρμογές μηνυμάτων.

Μακροπρόθεσμα όμως το Facebook χρειάζεται μια ισχυρότερη λύση. Παράλληλα δεν είναι σε θέση να ρισκάρει την αποξένωση των χρηστών του εφαρμόζοντας επιθετικές τακτικές, ιδιαίτερα στα πιο προσωπικά περιβάλλοντα του Messenger και του Whats App. Κεντρικό ρόλο στην αύξηση των διαφημιστικών εσόδων θα έχει το Instagram  καθώς ήδη έχει αποδειχθεί ως πρόσφορο έδαφος για branding. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα χρειαστεί χρόνος.

Το 2017 το Facebook άρχισε να αναφέρετε στον εαυτό του σαν media company, αλλά διαφορετική από όλες τις άλλες. Έχει λοιπόν μεγάλη ανάγκη αυτή η νέα στρατηγική να αρχίσει να αποδίδει. Προς το παρών βρίσκεται στη διαδικασία διεκπεραίωσης συμφωνιών, μουσικών δικαιωμάτων και στην ανάπτυξη της συλλογής του από βίντεο. Αυτό που πρέπει να περιμένουμε να δούμε είναι οι εφαρμογές μηνυμάτων να λειτουργούν όλο και περισσότερο σαν σταθμοί τηλεόρασης και ραδιοφώνου, οδηγοί προγραμμάτων και τηλεκοντρόλ για μία ημι-προγραμματισμένη αποκλειστική προσφορά περιεχομένου που θα υποστηρίζει διαφημίσεις.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here